کاهش اسید اوریک هیچ تاثیری بر جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیوی در دیابت نوع 1 ندارد

9 نوامبر 2019- بیماری کلیوی دیابتی (DKD) همچنان یکی از مهار نشدنی ترین عوارض دیابت است. در مهار این بیماری از طریق کنترل گلایسمی و فشار خون پیشرفت هایی حاصل شده است، اما جستجو برای درمان های بهتر بمنظور جلوگیری از پیشرفت این بیماری در یک نفر از هر چهار بزرگسال مبتلا به دیابت که به نفروپاتی به درجات مختلفی مبتلا هستند و همچنان در معرض خطر نارسایی نهایی کلیه ها می باشند، ادامه دارد.

مطالعات مشاهده ای نشان داده اند که بالاتر بودن غلظت اسید اوریک سرمی(SUA)  با خطر بالاتربیماری کلیوی دیابتیدر دیابت نوع 1 همراه است. بنابراین این احتمال مطرح می شود كه كاهش سطح اسید اوریك در خون، شاید بتواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری یا سرعت آن را كاهش دهد.

مطالعه ی پیشگیری از توقف زودهنگام عملکرد کلیه ها در دیابت[1] (PERL) در سال 2013 به عنوان یک مطالعه بالینی چند ملیتی(آمریکا، کانادا و دانمارک)، تصادفی، کنترل شده با دارونما، برای بررسی کاهش مداوم SUA بر سلامت کلیه ها در این بیماران، راه اندازی شد. نتایج این مطالعه امروز در جلسه سالانه انجمن نفرولوژی آمریکا اعلام شد: سه سال کاهش مداوم سطح اسید اوریک خون با داروی آلوپورینول، مزیتی برای بیماران دیابت نوع 1 با بیماری کلیوی خفیف تا متوسط بهمراه ​​نداشته است.

پرفسور آلساندرو دوریا، محقق ارشد این مطالعه از بخش ژنتیک و اپیدمیولوژی مرکز دیابت جاسلین، و استاد دانشکده ی پزشکی هاروارد که بهمراه دکتر S. Michael Mauer از دانشکده ی پزشکی مینه سوتا این مطالعه را رهبری می کردند، گفت: از یک طرف، ما ناامید هستیم زیرا چیز جدیدی برای ارائه به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که در معرض مشکلات کلیوی هستند، نداریم ولی از طرف دیگر، ما از این واقعیت که یک پاسخ روشن برای یک سؤال مهم علمی ارائه نمودیم، کاملاً راضی هستیم.

در حالی که فرضیه اولیه رد شد، این مطالعه بر روی یک زیر مجموعه ی محدود از جامعه دیابت متمرکز شده است. پرفسور دوریا می گوید: ما هنور تاثیر کاهش اسید اوریک سرمی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا مراحل مختلف بیماری کلیوی رد نکرده ایم.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد تا به منظور بررسی احتمال تأخیر بروز اثر آلوپورینول بر روی این گروه و همچنین جمع آوری داده های بیشتر در مورد پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی با گذشت زمان و عوامل خطر آن، در گروه کوهورت PERL، نظارت خود را ادامه دهد.

پرفسور دوریا می گوید: ما یک بیوبانک شگفت انگیز از نمونه هایی که در طول مطالعه جمع آوری کرده ایم، در اختیار داریم، بنابراین می توان نشانگرهای زیستی اندازه گیری شده در آن نمونه ها را با پیامدهای بهداشتی طولانی مدت در این گروه مرتبط نمود. هرچه پیگیری طولانی تر باشد، قدرت مطالعه افزایش می یابد، زیرا ما می خواهیم اطلاعات بیشتری از مسیر کاهش عملکرد کلیه ها در این افراد بدست آوریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-perl-uric-acid-impact-kidney.html

 



[1]The Preventing Early Renal Loss in Diabetes